مشاوره و طراحی سازه

طراحی سازه و اجرای ساختمان- ساخت، مقاوم سازی-ضوابط فنی و مراحل اجرای ساختمان-اسکلت فلزی و بتنی-دفتر فنی

مشاوره و طراحی سازه

طراحی سازه و اجرای ساختمان- ساخت، مقاوم سازی-ضوابط فنی و مراحل اجرای ساختمان-اسکلت فلزی و بتنی-دفتر فنی

  • ۰
  • ۰

مقاله gl/l (1212)

مقاله gl/l (1212)

گرداورنده : آیسان صدقی

پاییز – 86

مقدمه

 پیشگیری از درد کمر

 دلایل کمردرد چیست؟

 پیش‌آگهی بیماری چیست؟

 پوزیشن صحیح بدن

 بلند کردن یک جسم

علت ایجاد درد عضلانی وکرامپ عضلانی

کمر درد در کمین کارمندان کم تحرک

تحرک رمز سلامتی

   مقدمه

از هر ۱۰ نفر بزرگسال ۶ نفر آنها مبتلا به کمردرد می‌شوند. فردی که دچار کمردرد می‌شود نسبت به سایر بیماری‌ها ممکن است روزهای بیشتری از کار غیبت نماید. در خیلی از موارد، درد کمر تنها یک هفته طول می‌کشد اما در بسیاری از افراد مشکل درمان می‌شود. در تعداد کمی از افراد، درد کمر به طور دائم باعث ناتوانی طولانی‌مدت می‌شود. درد کمر معمولاً توسط تخریب کوچکی از لیگامان‌ها و عضلات کمر ایجاد می‌شود.بخش تحتانی کمر معمولاً نسبت به این مشکلات آسیب‌پذیرتر می‌باشد. چون این بخش وزن بیشتر بدن را تحمل کرده و تحت فشار دائمی ناشی از حرکاتی مثل خم شدن و تحرک است. در موارد کم، درد کمر ممکن است ناشی از اختلالات زمینه‌ای مثل افتادگی و بیرون‌زدگی دیسک در نخاع باشد.

   پیشگیری از درد کمر

بسیاری از افراد درد کمر را گاهی در زندگی‌شان تجربه کرده‌اند. اما در خیلی از موارد می‌توان از آن اجتناب کرد. کمردرد ممکناست ناشی از وضعیت بد نشستن، ضعف عضلانی شکم یا کمر و کشیدگی ناگهانی عضلات باشد. شما می‌توانید وضعیت خود را با پوشیدن کفش راحت، نشستن و ایستادن صحیح و انتخاب صحیح تشک خواب خود، بهبود ببخشید.ورزش منظم موجب کشش عضلات شکم و پشت شده و کاهش اضافه وزن فشار را از روی مفاصل و عضلات برمی‌دارد. دانستن این موضوع که چگونه فعالیت‌های فیزیکی خود را به طور صحیح انجام دهیم، شامل اینکه چگونه وسایل و اجسام را بلند و حمل کنیم می‌تواند به پیشگیری از کمردرد کمک کنند از پزشک خود و یا فیزیوتراپ بخواهید به شما یاد دهد که چه ورزش‌هایی انجام دهید و هنگام انجام این کارها چه وضعیتی داشته باشید و چه رژیم غذایی مصرف کنید.

   دلایل کمردرد چیست؟

کمر ممکن است ناگهان شروع شده و یا تدریجی باشد. کمردرد حاد، اغلب با صدمات فیزیکی به دنبال بلند کردن وسایل سنگین و یا فعالیت‌هایی مثل حفر چاه و یا کار کردن در باغ ایجاد می‌شود. درد معمولاً به علت کشیدگی عضلات و یا رباط‌ها ایجاد می شود. صدمات ممکن است با فعالیت کردن تشدید شوند. در خیلی از موارد، علایم طی ۲ تا ۱۴ روز برطرف می‌شوند.درد کمری که پایدار باشد ممکن است با تغییر وضعیت بهتر شود. به عنوان مثال وقتی سوی میز و نشسته‌اید و کارها در حال رانندگی هستید. درد ممکن است با فشارهای عاطفی و تنش و استرس بیشتر شود. هنگام بارداری نیز ممکن است درد بیشتر شود. زیرا مادر باردار باید اضافه وزن ناشی از بارداری و جنین را تحمل کند همچنین به علت تأثیرات هورمونی رباط‌ها نرم‌تر می‌شوند دلیل دیگر کمردرد افتادگی و یا دیسک کمر است که به دلیل فشارهای اعصاب نخاعی و یا طناب نخاعی ایجاد می‌شود. درد کمر در این کمردردها ممکن است ناگهانی باشد و یا تدریجی شروع شود و همراه با سیاتیک می‌باشد که در این صورت درد در پشت یک یا هر دو پا احتمال می‌شود.کمردرد دائمی ممکناست همراه با اختلالات مفصلی باشد. در افراد بالای ۴۵ سال شایع‌ترین علت کمردرد استئوآرتریت است، در حالیکه در افراد جوان‌تر ممکن است در اثر اسپوندیلت انکلوزان است که معاصل نخاعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.در موارد کمتر شایع، کمردرد ناشی از اختلالات استخوانی مثل بیماری پاژت استخوان و یا سرطان استخوان و یا سرطان‌هایی که به استخوان‌ها هم دست‌اندازی کرده‌اند و ممکن است ایجاد شود.در بعضی موارد، اختلالاتی که ارگان‌های داخلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند موجب ایجاد درد در کمر شوند. مثل اختلالات مربوط به دستگاه تناسلی زنان بیماری‌های التهابی و عفونت‌های سیستم ادراری مثل پروستاتیت.

اگر به خاطر درد شدید و دائم در کمر به پزشک مراجعه کردید، او یکسری معاینه‌های فیزیکی را برای بررسی وضعیت شما، میزان حرکت در نخاع و احتمالاً حساسیت‌های ناحیه‌ای انجام خواهد داد. رفلکش‌های شما، کشش عضلات مختلف پا و حساسیت در پاها و همچنین ممکن است جهت جستجوی فشارهای احتمالی روی اعصاب نخاعی و یا طناب نخاعی مورد آزمایش قرار بگیرند.معاینه رکتال و یا لگن ممکن است لازم باشد اگر علائمی که دارید مربوط به سیستم تناسلی زنان و یا روده‌ها باشد. ممکن است آزمایشات خونی مختلف و عکس رادیوگرافی جهت جستجوی علل‌های زمینه‌ای درد مثل التهاب مفاصل و یا سرطان استخوان انجام شود. اگر مدرکی دال بر فشار روی طناب نخاعی و یا اعصاب نخاعی باشد، MRI و یا CT اسکن برای بررسی موارد غیرطبیعی و دیسک‌ها و افتادگی و درمان‌های بیشتر صورت می‌گیرد. اگر یک علت زمینه ای جدی برای کمردرد وجود دارد، پزشک به شما پیشنهاد می‌کند که از داروهای از بین برنده درد استفاده کنید. ممکن است فیزیوتراپی برای حرکت دادن بخش‌هایی که از کار افتاده و مفاصل دردناک بین مهره‌ها انجام شود. در بعضی موارد، از یک ترکیب بی‌حس‌کننده موضعی همراه با کورتیکواستروئید استفاده می‌شود که به طور مستقیم به داخل سطحی که دچار حساسیت شده تزریق می‌شود.

   پیش‌آگهی بیماری چیست؟

بسیاری از موارد کمردرد بدون درمان برطرف می‌شود اما مشکلات باید درمان شوند. اصلاح وضعیت بدن و آموختن روش‌ةای بلند کردن اجسام خطرات را کاهش می‌دهد. در تعداد کمی از افراد، درد ناحیه کمر طولانی‌ مدت شده و موجب غیبت از کار و فعالیت‌های اجتماعی شده و ممکن است منجر به افسردگی شود. درمان مؤثر درد در این موارد ضروری است و ادامه دادن فعالیت‌های فیزیکی، ناتوانی را کاهش می‌دهد. افرادی که دچار افسردگی می‌شوند با داروهای ضدافسردگی درمان خواهند شد.

   پوزیشن صحیح بدن

برای ترک عادت بد نشستن باید از روش ایستادن و نشستن صحیح، حرکت و حتی خوابیدن آگاه باشید. تصاویر این صفحات نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های روزمره خود را با حداثل فشار به نخاع و عضلات پشت انجام دهید.

   بلند کردن یک جسم

هنگام بلند کردن یک وسیله، و یا کشیدن یک جسم سنگین، وسیله را به بدن خود نزدیک کنید. در این صورت می‌توانید از همه قدرت خود را برای حرکت دادن آن استفاده کنید. برای بلند کردن یک وسیله، آن را از لبه‌های ته وسیله را گرفتن بنابراین شما می‌”وانید همه وزن آن جسم را تحمل کنید و تعادل بدن خود را بدون هیچ فشاری به نخاع خود حفظ کنید.

علت ایجاد درد عضلانی و کرامپ عضلانی

     حمله حاد عضلانی علت اصلی درد عضلانی در کسانی است که به طور دایم ورزش نمی کنند حمله ای که به دلیل ایجاد مقاومت در جریان خون و ایجاد کاهش خون موضعی و ایسکمی ایجاد می شود. پتاسیم و اسید لاکتیک تجمع یافته در عضلات سبب تحرک گیرنده های درد در عضلات می شود.      کرامپ عضلانی انقبلضی غیر ارادی و دردناک است که به طور مداوم و مستمر به وجود می آید و معمولا به علت کاهش الکترولیت های ضروری مثل پتاسیم و منیزیم ایجاد می شود. درمان آن کشش عضله درگیر است به همراه انقباض غضلات متضاد تا عضله دیگر به حالت انبساط در آید. برای جبران کمبود الکترولیت ها مصرف آب میوه میوه و سبزی ها و یا پودر او.آر.اس(( ors مفید است.

کمردرد در کمین کارمندان کم تحرک

کارمندانی که بندرت ورزش می کنند درمعرض ابتلا به کمردرد و جراحات آن قراردارند

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری برنا،محققان می گویند بی تحرکی و عدم فعالیت به مدت طولانی باعث جمع شدن عضلات عمقی می شود که کمر را محافظت می کنند ودربرخی موارد شش ماه طول می کشد تا بهبودی حاصل شود.

به گفته این محققان دراثربی تحرکی عضلات نزدیک به پوست ، معده وکمر فعالترمی شوند .حالتی که با بازگشت به فعالیت سطح فعالیت طبیعی سالها به طول می انجامد.

نشستن طولانی مدت که اغلب کارمندان به علت نوع شغلشان بدان دچارند، بدون پرداختن به ورزش باعث می شود عضلات به مرور زمان درحالتی نامناسب تغییر کنند وفرد رادرمعرض خطرآسیب کمرو ناحیه پشت قراردهد.

درد کمر بیش از 90% افراد را در طول زندگی حداقل یک بار دچار می سازد و بیش از 50% افراد بیش از یک مرتبه دچار آن می شوند. علل بسیار متفاوتی می توانند سبب ایجاد کمردرد شوند. تقریباً در 85% از افراد که برای کمردرد معاینه و بررسی می شوند علت خاصی پیدا نمی شود.کمردرد بعد از سرماخوردگی دومین عاملی است که سبب می گردد فرد در سر کار حاضر نشود و نیز یکی از علل شایع ویزیت توسط دکتر می باشند.

بیش از 90% افرادی که دچار کمردرد می شوند حتی آنها که دردکمرشان به خاطر التهاب ریشه های عصبی کمری است در طی 2 ماه بهبود می یابد. پزشکان معمولاً کمر دردی را که کمتر از یکماه از شروع آن می گذرد را حاد و کمردردی را که بیش از یکماه از بروز آن می گذرد را مزمن می نامند.

تحرک رمز سلامتی :

باتحرک جسمانی کافی و ورزش ، سلامت خود راحفظ کرده وارتقاء دهیم وتوجه کنیم که هرتحرکی ، ورزش نیست ، فعالیت هایی که انجام آن باعث افزایش ضربان قلب ، افزایش تعداد تنفس وجذب بیشتراکسیژن می شود ، تحرک است – تحرک علاوه برحفط سلامت جسمانی ، روانی ، اجتماعی ، موجب پیشگیری ازبیماریها قلبی – عروقی ، دیابت ، چاقی ، پوکی استخوان ، آتروفی عضلات وکمر درد می شود

– با انجام تمرینات ورزشی منظم ومرتب درمدت 3 الی 6 ماه می توان استقامت وانعطاف پذیری را دربدن افزایش داد ه ، قدرت جذب اکسیژن مورد نیاز را 10 تا13 درصد بالا برد… – با انجام تمرینات ورزشی ، ماهیچه های قلب باقدرت زیاد منقبض شده ودرنتیجه خون بیشتری به اندام های بدن فرستاده می شود واز رسوب چربی در رگ ها جلوگیری می شود با انجام تمرینات ورزشی ( حداقل نیم ساعت د روز ) از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم  – تحرک ، رمز سلامتی است وعلاوه برافرایش سلامت جسمانی ، روانی ، اجتماعی موجب پیشگیری ازبیماری هایی مانند: قلبی – عروقی ، دیابت ، چاقی ، پوکی استخوان می شود – تحرک بدنی به فعالیت های گفته می شود که در نتیجه تحرک عضلات بدن ، باعث افزایش ضربان قلب ، تعداد تنفس وجذب اکسیژن درفرد می شود – شدت ومدت تمرینات ورزشی مطلوب که سبب حد اکثرتوانایی ریه ها وقلب وعروق برای جذب وانتقال اکسیژن به عضلات ومصرف هرچه بیشترآن می شود ، عبارت است از : تمرین ورزشی بامدت زمان حداقل نیم ساعت ، وباحداقل شدت برای آمادگی ، ودرمحدوده 70 درصد حد اکثر ضربان قلب و55 درصد حداکثرمصرف اکسیژن درفرد- برای حداقل نیم ساعت ، مدت زمان فعالیت بدنی روزانه پیشنهاد می شود که صبح ها زودتر ازخواب بیدارشده وبرنامه پیاده روی یانرمش صبحگاهی یاحرکات سبک راقبل ازصبحانه وشبها قبل ازشام انجام دهید – توجه به این نکات برای انجام فعالیت بدنی توسط افرادی که تازه شروع به فعالیت و ورزش می کنند ، ضروری است : شدت ومدت تمرینات نباید زیاد وطولانی باشد ، با ایجاد دردهای عضلانی درناحیه های مختلف بدن درابتدای تمرینات ، فعالیت خود راکاهش ندهید وبدانید این حالت با مرور زمان وبعد ازگذشت 3 الی 4 روز اول تمرین رفع می شود ، درطول تمرینات ورزشی به آهستگی وعمیق تنفس کنید که این روش ، بهترین راه تأمین اکسیژن موردنیاز بدن است  – به منظورایجاد انگیزه وعلاقه درنوجوانان به ورزش وانجام فعالیتهای بدنی ، سعی شود جلسات تمرینات ورزشی را به صورت گروهی برگزارکنید- از انجام تمرینات ورزشی سنگین بعد ازمصرف غذا جلوگیری کنید ، زیرا انجام تمرینات باعث می شودکه هضم غذا به تأخیرافتاده واختلالات گوارشی بروز کند توصیه می شود بعد ازصرف غذا به ورزش های سبک مانند : پیاده روی یا اسب سواری مبادرت نمائید – با انجام تمرینات ورزشی منظم ومرتب درمدت 3 الی 6 ماه ، استقامت وانعطاف پذیری را دربدن خود افزایش دهید وقدرت جذب اکسیژن مود نیاز را 10 تا 30 درصد بالا ببرید – افراد فعال ، با انگیزه ، شاداب ، صبور ، شکیبا وچابک که درمقابل استرس ها وحوادث زندگی مقاومت داشته وبه خوبی به حل مسائل می پردازند ، افرادی هستند که تمرینات ورزشی منظم داشته واین تمرینات راقبل از دوران بلوغ خود آغاز کرده اند – فعالیت بدنی را می توان بدون داشتن فضا وامکانات ووسایل ورزشی مجهز طراحی وانجام داد

– عدم یاکاهش تحرک بدنی ، امکان ابتلاء به بیماریها قلبی – عروقی – دیابت ، چاقی ، پوکی استخوان ، آتروفی اعضاء وکمردرد را افزایش می دهد – با انجام تمرینات بدنی ، ماهیچه های قلب باقدرت زیاد منقبض شده ودرنتیجه خون بیشتری به اندامهای بدن فرستاده می شود واز رسوب چربی دررگ ها جلوگیری می شود 

– پیاده روی وتمرینات ورزشی سبک دربیماران دیابتی ، سبب مصرف قند خون شده ومیزان آن ر ا درخون کاهش می دهد  

– با انجام تمرینات ورزشی ازتجمع چربی درنقاط مختلف که درنتیجه سبب بد شکلی آن نواحی می شود ، جلوگیری شده وبه حفط ترکیب وزیبایی اندام می انجامد – ورزش هایی ماننده پیاده روی ،دویدن ، دوچرخه سواری وبدنسازی درصورتی که به صورت مستمربه مدت 45-30 دقیقه ، 3 بار درهفته انجام شود ، می تواند فعالیت مناسب وپیشگیری کننده از پوکی استخوان باشد- درنوجوانان انجام تمرینات ورزشی خصوصا" درهوای آزاد وزیرتابش نورخورشید سبب می شود که نه تنها جذب اکسیژن به خوبی انجام شود ، بلکه ویتامین " د " مورد نیاز برای رشد استخوانی جذب بدن شده ومورد استفاده قرارگیرد  – تمرینات وزشی ازغیر طبیعی یاکوچک وبد فرم شدن ماهیچه ها وعضلات جلوگیری می کند – تمرینات ورزشی ازانحنای غیرطبیعی ناحیه پشت جلوگیری کرده واز ساییدگی وفرسایش مفاصل درناحیه ستون فقرات پیشگیری می کند  – با کاهش استقامت وانعطاف پذیری عضلات ومفاصل ، افزایش وزن ، آتروفی اعضاء درد های کمر عارض می شود – با انجام تمرینات ورزشی با حداقل نیم ساعت زمان به طور روزانه بعد از 5 هفته میزان انعطاف واستقامت درعضلات افزوده شده ودردهای کمری به حداقل می رسد 

  • ۹۶/۰۹/۲۹
  • milad milad

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی